Over NIUtec

Het voorvoegsel -NIU- is het pidginwoord van Papoea-Nieuw-Guinea (Niugini) voor nieuw, dus NIUtec betekent een nieuwe benadering voor technisch onderwijs of wetenschap.
Het is bedoeld voor het voortgezet onderwijs, voor leerlingen in de leeftijd van 12-18 jaar .
Maar laat ik beginnen met mezelf voor te stellen. Peter Jongejan, Nederlands, geboren in 1950.
Van 1972 tot 1991 ben ik leraar handvaardigheid geweest, waarna ik ben overgestapt op het vak techniek dat toen werd ingevooerd op de Nederlandse middelbare scholen.
Niet tevreden met de gebruikelijke boekmethoden die in die tijd werden gepubliceerd, besloot ik om mijn eigen lesopzet te maken, met een nadruk op praktische activiteiten.
In die tijd ontmoette ik een groep Duitse leraren techniek die werkte met een bouwsysteem gebaseerd op het werken met een horizontaal geplaatste handboormachine, gebaseerd op het werken met een draaibank.
De uitgangsmaterialen waren halfproducten zoals PVC-rondstaf en PVC-latjes van 3x12 mm, die bewerkt konden worden tot een eindproduct met het speciale gereedschapset dat bij hun systeem hoorde.
Een zeer verfrissende manier om modellen op een technische manier te produceren, veel geschikter voor dit vak dan de gebruikelijke gereedschapset van zaag, vijl, beitel en schuurpapier, afgeleid van handvaardigheid. Dat gereedschap is immers niet geschikt voor serieproductie, dat juist zo kenmerkend is voor technische werkstukken.
Het enige probleem was dat de Duitse gereedsschapsset ontwikkeld was voor basisschoolklassen van ongeveer 8-10 personen.
Niet bruikbaar voor jongelui van 12 jaar en ouder in klassen van max. 32 leerlingen. Dus uiteindelijk heb ik de hele set opnieuw ontworpen. Maar de leerlingen waren enthousiast, geen saaie therielessen, maar echt iets maken! Alleen, wat konden ze ermee doen na hun eerste experimenten? Hoe maak je een plan voor wat je gaat maken?.
Om zelf modellen te kunnen ontwerpen moet op de een of andere manier ook de kunst van het technisch tekenen beheerst worden.
Hiervoor heb ik SketchUp geĆÆntroduceerd als een inspirerende manier om modellen te ontwerpen.
En het is gratis! Schrijf enkele introductielessen en maak een set kant-en-klare componenten van de onderdelen die ze standaard in hun werkstukken kunnen gebruiken, en je hebt het! Nu werd de website die ik was begonnen als een soort bibliotheek voor alle kennis die ik uiteindelijk in mijn lessen kon gebruiken, handig als instructiebron. In het begin had ik geen idee hoe ik een site moest bouwen, dus kopiƫerde ik een bestaande en vulde die met mijn eigen spullen.
Maar geleidelijk aan, vooral na een aantal cursussen op Lynda.com, werd ik vaardiger in het coderen in html. Toch bestaat het grootste deel van de site nog uit pdf-bestanden die met Word of een heleboel andere 'normale' applicaties kunnen worden gemaakt. En dit verhindert het gebruik van .php, dus als ik dat in de toekomst wil gaan gebruiken, moet ik veel bestanden herschrijven in html ...
Waarvoor dat nodig is? Nou, de site wordt geheel betaald door mijn eigen persoon, geen ondersteuning of sponsoring. En omdat ik niet meer actief ben als leraar betekent dat dat ik voor alle applicaties die ik gebruik de volledige prijs moet betalen, geen onderwijskorting meer. Dus een beetje inkomsten van de gebruikers zijn welkom. En met php kun je sommige delen van de site achter een betaalmuurtje zetten...