NIUtec

de viertaktmotor

Een viertaktmotor is een interne verbrandingsmotor waarin de zuiger vier afzonderlijke slagen voltooit waarmee een krukas wordt aangedreven. Een slag verwijst naar de volledige beweging in beide richtingen van de zuiger in de cilinder.
De vier afzonderlijke slagen worden als volgt genoemd:

  1. Inlaatslag: deze slag van de zuiger begint in het bovenste dode punt en eindigt in het onderste dode punt. In deze slag moet de inlaatklep in de open stand staan ​​terwijl de zuiger een lucht-brandstofmengsel in de cilinder trekt door vacuümdruk in de cilinder te produceren met een neerwaartse beweging.
  2. Compressieslag: deze slag begint bij het onderste dode punt aan het einde van de zuigerslag en eindigt bij het bovenste dode punt. In deze slag comprimeert de zuiger het lucht-brandstofmengsel ter voorbereiding op ontsteking. Zowel de in- als uitlaatkleppen zijn in deze fase gesloten.
  3. Verbrandingsslag: dit is het begin van de tweede helft van de viertaktcyclus. Op dit punt heeft de krukas een volledige 360 ​​graden-omwenteling voltooid.
    Terwijl de zuiger op het bovenste dode punt is wordt het samengeperste lucht-brandstofmengsel ontstoken door een bougie (in een benzinemotor) of door warmte die wordt opgewekt door hoge compressie (dieselmotoren). Door de explosieve verbranding die optreed wordt de zuiger met kracht teruggedrukt naar het onderste dode punt. Dit is de arbeidsslag waarin de energie geleverd wordt om de krukas te laten draaien.
  4. Uitlaatslag: Tijdens de uitlaatslag keert de zuiger weer terug van het onderste naar het bovenste dode punt terwijl de uitlaatklep open is. Hierdoor worden de verbrandings- gassen via de uitlaatklep uitgestoten.


Wikipedia